torsdag 23 oktober 2014

Måttlighet har ju aldrig riktigt varit min grej...

Så varför börja nu??? Det har ju gått rätt bra hittills liksom! Lite så tänker jag... och eftersom det fanns flera olika recept på glögg och jag råkade trilla över en variant på äpplen som verkade intressant också, så ja, då kändes det ju superlogiskt att faktiskt göra den med!

Så igår stod vi hemma i lilla köket och gjorde äpplemust... eller vad nu det blir av att råsaftcentrifugera 8kg äpplen... det visade sig vara lite för lite för att få fram de fem literna jag behövde så jag tog böset av centrifugeringen (alltså inte saften) och blandade det med vatten och silade sedan det i silduk, blev så bra så!



Sedan skulle det hela pastöriseras (? är det verkligen bara så man gör? isåfall är det ju ett krångligare namn än handhavandet i sig!) Värmas upp till 70 grader och sedan svalna igen. Och när det ändå var varmt och sådär så tjongade jag i allt utom jästen eftersom jag inte hade den igår... tänkte att det säkert bara blir mer smak om det får vara i när det är lite varmt!

Så ikväll ska jag tillsätta vinjästen också, kollegan som bor bredvid en essensaffär var gullig och köpte det åt mig igår nämligen.

Och nä, nu finns det inga planer för mer glögg i år... inte i skrivande stund iallafall! Har nog lovat Anders att det räcker för tillfället nu, det får jag nog hålla!...nog...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!