måndag 3 november 2014

Inte för att jag vet om det blev så himla bra...

...men jag gjorde paprikamarmelad idag. Såg ett program på tv för någon vecka sedan, en italiensk kille som lagade massa godsaker... bland annat bjöd han in sin granne och tillsammans gjorde de marmelad på paprika och chili... tydligen galet gott till ost!

Så när det sedan var extrapris på paprikor i affären så kunde ju jag såklart inte låta bli att köpa några extra. Idag var det hög tid att göra något av dem... så jag googlade fram lite olika recept på marmelad och gjorde som jag brukar, höftade lite! Eller jättemycket!

450g röd paprika (hackad i små  yttepyttebitar)
0,75dl vatten
0,75dl balsamvinäger på dadlar (tog den jag hade hemma)
chiliflakes
peppar
5dl socker
atamon

Kokade först upp paprika, vatten och vinäger i en kastrull och lät det koka en stund innan jag hällde i chilin och pepparn (några varv med pepparkvarnen), när det sedan hade kokat i ytterligare några minuter hällde jag i sockret och lät det typ tokkoka i 10 minuter. När jag tyckte att det hade kokat klart tog jag av det från plattan och lät det svalna något innan jag hade i ½tsk atamon.

Sedan hällde jag upp marmeladen på atamonsköljda glasburkar, och ja, där står de nu på diskbänken och väntar på att svalna. Hoppas det stelnar ordentligt, annars får jag koka om den på nytt, med pektin eller syltsocker.


Red.anm. Det blev inte så himla bra... det stelnar ju inte! Så nu blir det att tillsätta pektin!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!