torsdag 11 december 2014

Traditioner är till för att hållas!

Idag har jag träffat två av mina vänner på Ikea och ätit julbord! Så himla mysigt, roligt och gott på alla sätt och vis!

När jag kom hem sedan, mätt och belåten kunde jag inte låta bli att slänga ihop ett par sorters kola också... Skulle bara blivit en sort egentligen, men det råkade bli två... av bara farten kan man säga!

En kokos och apelsinkola och en lingon... Riktigt goda båda två!

Använde mitt grundrecept

3dl grädde
3dl socker
1dl ljus sirap
1msk vaniljsocker

Till apelsin och kokoskolan rev jag i lite apelsinskal (bara det orangea) och lät koka med hela tiden och sedan hällde jag i 1-1,5dl riven kokos när det var uppe i 125grader, rörde om försiktigt och hällde upp på bakplåtspapper i en form.

Lingonkolan tog jag grundreceptet och hade i 2dl lingon (tinade) i grädden, mixade grädden och lingonen med mixerstav innan jag blandade ihop det med socker, sirap och vanilj. Kokade upp till 120-125grader och hällde upp på bakplåtspapper i form att svalna.

Nu ska jag nog inte koka mer kola i år! Sex olika smaker räcker! (Tror jag!)


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!