lördag 21 februari 2015

Fredagspyssel

Anders har jobbat hela kvällen så jag har roat mig med lite pyssel. Det hela började för två år sedan när vi gick runt i Haga och jag hittade en lampskärm i lera. En sån kan jag göra själv, tänkte jag... Och även om det inte är på tal om att jag ska göra en lampskärm så har den funnits där i bakhuvudet om att göra något i lera. Har inspirerats massor sedan dess, ojämna skålar, ojämna tallrikar och fat, ljuskoppar osv.

Igår gick jag förbi Panduro och fick ett infall. Gick in och hittade en papperslera eller docklera som det också kallas som tydligen ska funka till detta.

Idag slog jag slag i saken och började kavla och ha mig. Ljuskoppar fick bli mitt första projekt tänkte jag och försökte forma runda bollar med tunna väggar för hand... Gick sådär, eller inte alls!!!

Tog en apelsin som låg lite vettskrämd i fruktkorgen och prövade att forma leran runt den. Det gick jättebra!!! ...tils jag skulle ha ut apelsinen... Gör om gör rätt...

Kavlade ut leran till en liten rund platta, klädde apelsinen med plastfolie och la sedan leran runt apelsinen och gned ut den tills den slöt tätt lite mer än halvvägs upp. Sedan var det bara att öppna plastfolien och trilla ut apelsinen, pilla tillbaks leran till den runda formen igen och ställa för att torka!

Plastfolien har jag låtit sitta kvar i lyktorna än så länge, vågar inte riktigt pilla loss det förrän det torkat lite. Håll tummarna för att det lossar när leran har stelnat!





1 kommentar:

  1. Jag håller också tummarna!
    Vad duktig du är.
    Det där med: Gör om, gör rätt...det är mitt mellannamn ;)
    Kram!

    SvaraRadera

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!