söndag 1 januari 2012

Nyårsmiddag - recept

Japp, jag klarade det, att äta GI-strikt även på nyårsafton!!

Till middag Ugnsstekt lax och blomkålspuré

Ugnsstekt lax vet du ju hur man gör, det behöver jag knappast skriva... men för dig som ändå famlar i mörkret så kan jag meddela att man behöver lax, en ugnsfast form, en ugn, 200grader och ca.20 min... kanske lite peppar också.

till blomkålspuré behöver man:
1 blomkålshuvud
vatten
grädde
salt och peppar

skär blomkålen i bitar, lägg i en kastrull, täck med vatten, låt koka i ca.10min (tills blomkålen är genomkokt), häll av vattnet noga, lägg tillbaks blomkålen i kastrullen, ställ tillbaks på plattan så det håller sig varmt, med en potatisstomper, mosa blomkålen, häll på lagom med grädde och rör om (funkar toppen med en mixerstav också!) smaka av med salt och peppar!

Efterrätten... den smaffsiga... sagolika... underbara...



Mascarponemousse med hallon och blåbär (ska tydligen räcka till 4port... jag är tveksam)

1dl vispgrädde
1msk sötningsmedel
1tsk Vaniljsocker men ta det grönvitrandig paket vid vaniljsockret... mycket mer vanilj än vanligt vaniljsocker!)
1 burk mascarpone (250g)
1 paket frysta hallon och blåbär (eller andra bär) (250g?) (halvtinade)

Vispa grädde, sötningsmedel och vaniljsocker tills det är relativt hårt, vispa ner mascarpone och halva paketet frysta bär

häll upp i portionsglas, strö över resten av bären, låt stå i kylskåpet i minst 30min.

Till kvällsplock skar vi gurka och paprika i stavar och dippade i vanlig tortilla-dip... enkelt och gott... Loka Krusbär fick bli genomgående dryck... och tadaaa, det blev ju nytt år även utan alkohol!

Men jo, idag saknar jag självklart den stora, nästan obligatoriska godispåsen på magen medan Ivanhoe visas... men det är bara att bita ihop... en stor bit brie-ost, några oliver och några skivor skinka går bra också!... äsch, vem försöker jag lura... jag skulle kunna bryta min rivstart nu faktiskt, för den där godispåsens skull... men jag har ju bestämt mig... jag har ju dessutom gjort mitt beslut offentligt... blir så mycket svårare att fuska då, tack vara dig! TACK!!!


1 kommentar:

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!